Alles over e-mail aanmaken, schrijven en beheren online en in Windows 10

E-mailen is iets wat vrijwel iedereen doet op de computer. En e-mail is dan veelal ook één van de eerste dingen waarvan we willen dat het werkt wanneer we een nieuwe computer in gebruik nemen.

Maar daar zit ‘m nu net vaak de kneep. Want hoe moest dat ook alweer, e-mail aanmaken en instellen. En welke gegevens heb ik daar voor nodig en waar vul ik die ook alweer in? En hoe zet ik mijn e-mail en contacten ook alweer over naar een nieuwe pc?

Zou het niet ontzettend fijn zijn als dat niet meer hoeft?

E-mail ontvangen en beheren op uw pc

Menigeen heeft e-mailen geleerd via een e-mailprogramma op de pc. Bijvoorbeeld Outlook, Outlook Express of Windows Live Mail.

Wellicht hebt u inmiddels tevens al kennis gemaakt met de app Mail in Windows 10. De app Mail behoort tot de groep Standaard-apps van Windows 10.

Dat betekent onder meer dat u deze mail-app kunt gebruiken op elk apparaat waarop Windows 10 draait. Dus bijvoorbeeld ook op een Windows 10 smartphone en tablet.

Menigeen die al wat langer een pc heeft is eraan gewend om e-mail op de pc te ontvangen. Lange tijd was dat ook de beste optie. Want de meeste mensen hadden alleen een pc en nog geen vaste internetverbinding.

Internet was toen alleen beschikbaar wanneer via een modem, dat gebruik maakte van de telefoonlijn, verbinding werd gemaakt. Dat betekende dat u betalen moest voor de tijd dat u verbonden was met het internet.

En dus maakten we verbinding met internet en haalden we onze elektronische post op, om vervolgens de verbinding weer te verbreken. Want om e-mail te kunnen lezen en schrijven was de verbinding met internet niet nodig.

Wanneer u gewend bent aan het gebruiken van een e-mailprogramma voor uw e-mail dan zult u er wellicht nooit bij stil gestaan hebben dat het heden ten dage eigenlijk best een onhandige manier is geworden om met uw e-mail om te gaan. Want:

  • U kunt uw e-mail slechts lezen, beantwoorden en beheren op één apparaat, bijvoorbeeld op uw pc.
  • Als u uw e-mail wilt bewaren, dan is het raadzaam regelmatig een back-up te maken.
  • Wanneer u een nieuwe pc koopt dan mag u hopen dat het overzetten van e-mail naar uw nieuwe pc zonder problemen gaat lukken.
  • U zult ook uw contacten over moeten zetten als u een nieuwe pc koopt.
  • Op een nieuwe pc zult u alle e-mailadressen die u gebruikt weer opnieuw in moeten stellen.

Betekent dit dan dat u maar beter kunt stoppen met het gebruiken van een e-mailprogramma op uw pc? Dat misschien niet helemaal, maar een e-mailprogramma op een andere manier gaan gebruiken is zeker het overwegen waard.

E-mailen online

Hoe? Daarop komen we later in dit artikel terug. Eerst gaan we kijken naar het alternatief voor het e-mailprogramma op de pc, namelijk e-mailen online.

Ongetwijfeld hebt u termen als ‘de Cloud’ en ‘werken in de Cloud’ al wel eens ergens horen vallen. En van Hotmail weet u wellicht dat dit een van de eerste diensten was waarmee online e-mail beheerd, geschreven en verstuurd kon worden. Hotmail werd aangeboden door Microsoft.

Feitelijk bestaat Hotmail nog steeds, alleen is de naam in de loop der tijd veranderd. Tegenwoordig heet Hotmail(.com) Outlook.com.

Wist u dat daarmee werken in de Cloud eigenlijk al bestaat zolang als dat er online e-mailservices zijn?

Want werken in de Cloud betekent feitelijk dat zowel software als gegevens online, ofwel op internet, staan. Zodat u ermee kunt werken of kunt gebruiken op ieder apparaat dat verbinding kan maken met internet.

En dat is precies wat een online e-mailservice ook biedt. Dat betekent dat we inmiddels al meer dan 20 jaar werken in de Cloud. Hotmail zag namelijk al in 1996 voor het eerst het levenslicht.

Daarmee is de kans groot dat u ooit al eens een Hotmail-account hebt aangemaakt. En als u wilt dan kunt u uw Hotmail e-mailadres nog steeds gebruiken met Outlook.com.

Als u bovendien ooit al eens een Microsoft-account hebt aangemaakt, bijvoorbeeld tijdens het in gebruik nemen van Windows 10, dan kunt u de logingegevens van dit account ook gebruiken voor het inloggen en e-mailen met Outlook.com.

Uiteraard is Microsoft niet de enige die online e-mail aanbiedt. Google doet namelijk iets vergelijkbaars met Gmail. Grote verschillen tussen de online e-maildiensten zijn er niet echt. Dus wat u kiest is dan ook vooral persoonlijke voorkeur.

Grote voordelen van online e-mail zijn:

  • U kunt op elk apparaat dat verbinding kan maken met internet uw e-mail lezen, schrijven en beantwoorden.
  • Uw e-mail wordt tot in lengte van dagen veilig bewaard bij de e-mailservice waar u gebruik van maakt, zodat u oude e-mailberichten altijd weer kunt opzoeken.

Een e-mailadres aanmaken

Een e-mailadres is inmiddels een enorm belangrijk persoonlijk gegeven geworden. Daarom moet u er niet alleen zuinig op zijn, maar tevens zorgvuldig kiezen voordat u waar dan ook e-mailadres aanmaken gaat.

Een e-mailadres aanmaken kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld:

  1. Bij uw internetaanbieder, zoals Ziggo, KPN, enzovoort.
  2. Bij Outlook.com
  3. Bij Gmail

Dat betekent inderdaad dat u een e-mailadres aanmaken kunt bij uw internetaanbieder en tevens één bij Gmail en Outlook.com. U kunt er zelfs voor kiezen om bij uw internetaanbieder of een online e-mailservice meerdere e-mailadressen te maken.

En dat kan heel handig zijn. Zo kunt u bijvoorbeeld een privé e-mailadres aanmaken dat alleen bekend is bij vrienden, familie, kennissen en anderen met wie u geregeld via e-mail contact hebt en daarnaast één of meerdere e-mailadressen aanmaken voor andere zaken.

Nogmaals, een e-mailadres is tegenwoordig best een belangrijk persoonlijk gegeven. Dat maakt het raadzaam om uw e-mailadressen zorgvuldig te kiezen. Want hoe langer u een e-mailadres gebruikt, hoe meer van uw contacten, instellingen en bedrijven uw e-mailadres gebruiken.

Daarmee kan het wel eens heel lastig worden om nog van e-mailadres te veranderen. Temeer omdat wellicht ook u geen lijstje bijhoudt van mensen, bedrijven en instellingen waaraan u uw e-mailadres gegeven hebt.

Raadzaam is tevens om van tevoren al een aantal bruikbare e-mailadressen te verzinnen. Want zeker wanneer u een achternaam hebt die veel voorkomt is de kans zeer redelijk dat het e-mailadres wat u wenste te gaan gebruiken al in gebruik is.

Maar van uw naam kunt u meer e-mailadressen maken dan wellicht zou denken. Spaties gebruiken in een e-mailadres mag dan wel niet, maar de punt, het verbindingsstreepje en de underscore ofwel het lage streepje wel.

Dit mag dus niet: piet hein jansen@outlook.com

Maar dit mag allemaal wel:

  • piet-hein-jansen@ …
  • piet.hein.jansen@...
  • piet_hein_jansen@..
  • pietheinjansen@...
  • phjansen@...
  • p.h.jansen@..
  • p-h-jansen@..
  • p_h_jansen@..
  • ph.jansen@
  • enzovoort

U ziet, er zijn heel wat mogelijkheden om van een naam een e-mailadres te maken. Wat u echter wel moet blijven proberen is om een e-mailadres zo simpel mogelijk te houden. Want hoe ingewikkelder u een e-mailadres dat u aanmaakt, hoe lastiger het wordt om het foutloos aan iemand door te geven of in te vullen.

E-mail aanmaken

Een goed e-mailadres verzinnen is onderdeel van het aanmaken van e-mail. Want voor het aanmaken van e-mail hebt u altijd een e-mailadres nodig en een wachtwoord.

Ook het wachtwoord dient u uiteraard zelf te verzinnen. Waarbij het ook hier belangrijk is dat u een goed en veilig wachtwoord kiest dat u makkelijk genoeg onthouden kunt.

Met een e-mailadres en wachtwoord kunt u e-mail gaan aanmaken. Bijvoorbeeld bij Outlook.com, Gmail of uw internetaanbieder, zoals eerder besproken in dit artikel.

Het aanmaken van e-mail bij een e-mailservice houdt niet veel meer in dan het invoeren van uw e-mailadres en wachtwoord. Vervolgens kunt u direct beginnen met e-mailen.

E-mail aanmaken bij uw internetaanbieder heeft wat meer voeten in aarde. Want hoewel u meestal ook via uw internetaanbieder online kunt e-mailen, is de e-mailservice van uw internetaanbieder eigenlijk meer toegespitst op het gebruik van een e-mailprogramma op uw pc.

Inloggen bij Outlook.com voor uw e-mail

Als voorbeeld gaan we ervan uit dat u e-mail aangemaakt hebt bij Outlook.com. Omdat deze online e-mailservice van Microsoft en de app Mail in Windows 10 veel overeenkomsten met elkaar hebben. Dat vergemakkelijkt het werken ermee aanzienlijk als u een Windows 10 pc hebt.

Gmail en andere online e-mailservices werken overigens wel op een vergelijkbare manier.

Inloggen bij Outlook.com gaat als volgt:

  1. Start uw favoriete webbrowser en surf naar https://www.outlook.com.
  2. Het inlogscherm van Outlook zal nu in uw webbrowser getoond worden.
  3. Klik op de knop Aanmelden en typ vervolgens het e-mailadres en wachtwoord in dat u eerder bij het aanmaken van een Outlook.com-account hebt opgegeven. Maar zoals gezegd kunt u ook een Hotmail-adres gebruiken of de logingegevens van uw Microsoft-account.
  4. Zodra u ingelogd bent zal het online e-mailprogramma Outlook weergegeven worden in uw webbrowser.

E-mail openen en verwijderen

Door vervolgens op Postvak IN te klikken krijgt u een overzicht gepresenteerd van de e-mail die u hebt ontvangen. En wanneer u vervolgens op één van de ontvangen berichten klikt, dan zal de inhoud ervan in de kolom ernaast verschijnen.

Een e-mail die u niet wilt bewaren kunt u eenvoudig verwijderen door op het bericht in het berichtenoverzicht te klikken en vervolgens op de knop Verwijderen erboven.

Een e-mail schrijven

Links bovenin het venster vindt u de knop + Nieuw bericht. Als u daarop klikt opent in de uiterst rechtse kolom een leeg bericht. Achter de tekst Aan kunt u het e-mailadres invullen van degene voor wie het bericht bedoeld is. In het vak eronder met de tekst Onderwerp toevoegen kunt u het onderwerp van het bericht invullen.

In het vak daaronder kunt u vervolgens de e-mail schrijven. En zodra de e-mail af is kunt u op de knop Verzenden klikken om de e-mail te verzenden.

Dit is in vogelvlucht hoe u online, in dit geval via Outlook.com, kunt e-mailen.

E-mail aanmaken op uw Windows 10 pc

Een nadeel van online uw e-mail lezen, schrijven en beheren is dat u altijd eerst via uw webbrowser naar Outlook.com moet en moet inloggen. Dat kan handiger. Zeker wanneer u uw e-mail eigenlijk altijd op uw pc of laptop bekijkt en schrijft.

Handiger is dan om de standaard app Mail van Windows 10 gebruiken om uw e-mail te lezen, te schrijven en te beheren. Zeker omdat u in Mail de e-mail van al uw e-mailadressen kunt onderbrengen op één centrale plek.

En wanneer u dat in combinatie doet met Outlook.com, dan wordt al uw e-mail nog steeds netjes door Outlook.com bewaard.

Hierdoor hebt u het gemak van op vertrouwde wijze uw e-mail op uw pc afhandelen, maar kunt u tegelijkertijd uw e-mail bekijken op elk apparaat dat u maar wenst. Bijvoorbeeld op uw tablet of smartphone.

Voor het kunnen ontvangen van e-mail via de app Mail van Windows 10 gaat u als volgt te werk:

  1. Start de app Mail via de tegel Mail in menu Start of typ Mail in de zoekfunctie van Windows.
  2. Zodra Mail gestart is worden er als het ware drie kolomen getoond. Links ziet u een blauwe kolom die als navigatiekolom beschouwd kan worden. In deze kolom vindt u onder andere de knop + Nieuwe e-mail en de onderdelen Accounts en Mappen.
  3. Zodra u op het onderdeel Accounts klikt zal uiterst rechts de kolom Accounts beheren getoond worden. Klik in de kolom Accounts beheren op de knop + Account toevoegen.
  4. Hiermee wordt het venster Een account toevoegen geopend. In dit venster ziet u dat er alvast diverse e-mailservices worden getoond waaronder Outlook.com.
  5. Als voorbeeld gaan we een Outlook.com e-mailaccount toevoegen aan Mail. Klik hiervoor op de vermelding Outlook.com in het overzicht.
  6. Het venster Voeg je Microsoft-account toe wordt nu getoond. Vul hier uw Outlook e-mailadres of Hotmailadres in en klik op de knop Volgende.
  7. Het venster Wachtwoord invoeren wordt nu getoond. Voer hier het wachtwoord in dat bij uw Outlook e-mailadres hoort.
  8. Wanneer u vervolgens de aanwijzingen in het venster volgt, dan zal uw Outlook.com e-mailaccount worden toegevoegd aan het onderdeel Accounts.
  9. Door op een e-mailaccount die onder Accounts verzameld staan te klikken, worden alle berichten die u via dit e-mailaccount in Postvak IN ontvangen hebt getoond in de kolom ernaast.
  10. Door vervolgens op een e-mail in het overzicht Postvak IN te klikken wordt het bericht in de kolom daarnaast getoond.

Als u alle stappen en aanwijzingen in dit artikel hebt gevolgd dan kunt u: en nog steeds e-mailen op uw pc zoals u dat altijd gewend bent geweest en tevens e-mailen op de manier zoals het steeds meer gedaan zal gaan worden.

Namelijk online. Zodat e-mail op elk apparaat dat verbinding kan maken met internet bekeken, geschreven en verstuurd kan worden en uw e-mail en contacten veilig voor u bewaard worden.

Aan welke manier van e-mailen u uiteindelijk de voorkeur geeft, is uiteraard aan u.

X

Eén momentje nog alstublieft

Abonneer u op mijn WEKELIJKSE tip voor iedereen die meer over zijn computer wil leren.




Artikelen die u mogelijk ook interesseren