Word geen slachtoffer van phishing

Tegenwoordig kunt u zomaar slachtoffer worden van phishing en bepaalde gevoelige of belangrijke gegevens zomaar weggeven aan criminelen. Bijvoorbeeld via de e-mails die u zogenaamd krijgt van uw bank of creditcardmaatschappij, met het verzoek om uw accountgegevens te updaten.

Phishing is een vorm van internetcriminaliteit waarbij geprobeerd wordt achter uw identiteitsgegevens te komen, zoals: uw naam, wachtwoorden, bankgegevens, creditcardnummer en pincode. Uiteraard met de bedoeling deze te misbruiken. Denk hierbij aan: op uw naam spullen bestellen op het internet of u anderszins geld afhandig maken.

Hoe kunt u phishing voorkomen?

Slachtoffer worden van phishing kunt u voorkomen door elke e-mail die u krijgt van een financiële instantie met de grootste voorzichtigheid te behandelen. Het komt namelijk meer en meer voor dat dergelijke phishing e-mails verzonden worden uit naam van de ING bank, de ABN-AMRO bank of de Rabobank. En wanneer we naar het e-mailadres kijken, lijken ze ook van één van deze banken afkomstig te zijn.

Als u geen rekening hebt bij één van deze banken, kunt u die e-mail zondermeer negeren en verwijderen en als ongewenste e-mail aanmerken. Het is namelijk bij de wet verboden ongevraagd gebruik te maken van uw e-mailadres, dus financiële instanties zullen u dan ook nooit ongevraagd e-mails sturen.

Mocht u wel een rekening hebben bij één van deze banken, dan moet u uzelf afvragen of u ooit uw e-mailadres aan de bank hebt gegeven. Doorgaans is dit niet het geval, dus kunt u ook nooit e-mails ontvangen van de bank. Tenzij u ooit via de website van uw bank hebt aangegeven dat u een nieuwsbrief wenst te ontvangen. Het enige dat een bank u dan mag sturen via het e-mailadres dat u hebt opgegeven is een nieuwsbrief.

U kunt er dan ook vanuit gaan dat u nooit een e-mail van uw bank kunt ontvangen waarin u gevraagd wordt uw accountgegevens te verifiëren en via een link in een e-mail in te loggen op een website.

Wanneer u dergelijke mails toch ontvangt en leest dan zult u zien dat deze mails doorgaans wemelen van de taalfouten en dat de zinsconstructies in die e-mails vaak van geen kanten klopt. Hieraan is een phishing mail het eenvoudigst te herkennen. En dat geldt eigenlijk voor elke poging van phishing die u ontvangt.

Wat doen als een slachtoffer bent van phishing?

Er zijn e-mails in omloop die echt afkomstig lijken te zijn van de bank en waarin op het eerste gezicht zelfs geen taalfout te ontdekken is en waarin gesuggereerd wordt dat wanneer u niet direct reageert, uw rekening wordt geblokkeerd. Als u niet beter weet, zou u gehoor kunnen hebben gegeven aan het verzoek om te reageren en hebben gedaan wat er in de e-mail gevraagd werd.

Zodra u ook maar het geringste vermoeden hebt dat u slachtoffer bent geworden van phishing, moet u gelijk uw bank daarvan op de hoogte stellen. Doorgaans worden dan direct uw rekening en uw pas geblokkeerd en wordt er zorg voor gedragen dat u zo snel mogelijk over een nieuwe pas beschikt.

Mocht er toch geld van uw rekening zijn afgeschreven, dan nemen banken doorgaans de schade voor hun rekening en krijgt u uw geld terug. Mits uiteraard duidelijk aantoonbaar is dat u slachtoffer bent geworden van phishing.

Echter, slachtoffer worden van phishing mail kunt u heel eenvoudig voorkomen door altijd in het achterhoofd te houden dat wanneer u uw e-mailadres nooit zelf gegeven hebt aan het bedrijf, de instantie of de persoon die u mailt, dit als oneigenlijk gebruik van uw e-mailadres kan worden aangemerkt. En dat deze mail dan dus ook alleen afkomstig kan zijn van een onbetrouwbaar bedrijf, instantie of persoon. En dat daarmee de kans groot is, dat u te maken hebt met phishing.

Artikelen die u mogelijk ook interesseren